مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

کد ضریب در کنکور کارشناسی ارشد| تاثیر ضریب

کد ضریب در کنکور کارشناسی ارشد

کد ضریب کنکور ارشد نشان دهنده رشته گرایش های مختلف هر یک از مجموعه های امتحانی ارشد است که از طریق دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. به گرایش هایی که در ذیل یک مجموعه امتحانی قرار گرفته و دارای ضریب تاثیر دروس امتحانی مشترکی هستند، کد ضریب مشابهی داده می شود.

به طور مثال مجموعه امتحانی حقوق در کارشناسی ارشد، دارای ۳۳ رشته گرایش است که با توجه به یکسانی ضریب تاثیر مواد امتحانی در هر یک از آن ها به ۱۲ کد ضریب تقسیم شده اند. بنابراین در این بین برخی از رشته ها بوده که دارای کد ضریب های مشابهی در دفترچه ارشد هستند.

تاثیر کد ضریب در کنکور کارشناسی ارشد

کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد علاوه بر این که رتبه و تراز اکتسابی داوطلب را در اختیار وی قرار می دهد، می تواند اطلاعات دیگری نیز به وی ارائه نماید که در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد تاثیر مهمی خواهد داشت. یکی از فواید کد ضریب، سنجیدن وضعیت داوطلب نسبت به نتیجه اکتسابی آخرین فرد قبول شده می باشد. داوطلبان بایستی انتخاب رشته خود را بر اساس رتبه کسب شده در هر کد ضریب و جهت قبولی در گرایش های مدنظرشان انجام دهند.

در هر کد ضریب، وضعیت مجاز بودن یا نبودن داوطلب نسبت به انجام انتخاب رشته، بر اساس فاصله رتبه آن فرد با آخرین داوطلب پذیرفته شده تعیین می شود. البته بعضی داوطلبان صرفا به خواندن مطالب مرتبط با آن گرایش و کد ضریب اکتفا می کنند که این کار منطقی نیست! زیرا متقاضیان ادامه تحصیل در یک مجموعه امتحانی از تعداد افراد شرکت کننده در آن مجموعه آگاهی کاملی ندارند و ممکن است این تفکر آن ها به عدم موفقیت در کسب رتبه مناسب در کنکور کارشناسی ارشد منجر شود.

وضعیت داوطلب در هر کد ضریب ارشد

متقاضیانی که در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده اند می توانند در زمان اعلام نتایج، کارنامه کنکور کارشناسی ارشد خود را دریافت نمایند و از کد ضریب در دفترچه ارشد اطلاع کسب کنند. افراد پس از دریافت کارنامه اولیه خود از سایت سازمان سنجش می توانند وضعیت داوطلب در هر کد ضریب را مشاهده نمایند. منظور از وضعیت داوطلب در هر کد ضریب کارنامه این است که داوطلب با توجه به درصد دروسی که از شرکت در کنکور مجموعه مورد نظر خود کسب کرده و پس از محاسبه این درصد ها توسط سازمان سنجش، چه تراز و رتبه ای بدست آمده است.

حتما بخوانید: نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۳| سراسری

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های دانشگاه فرهنگیان و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مطالب مرتبط:

بروزترین نرخ شهریه دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳-۱۴۰۲ کارشناسی _ ارشد _ دکتری

آرکا مشاوره

لیست رشته های کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ _ همه گروه های آزمایشی

آرکا مشاوره

نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۳| سراسری

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید