مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

صفر تا ۱۰۰ کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ | نکات مهم

ثبت نام دانشگاه فرهنگیان 1403

کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳طرح جدید سازمان آموزش و پرورش است. داوطلبان در صورت علاقه مندی و همچنین داشتن شرایط ثبت نام، باید در آزمون دانشگاه فرهنگیان شرکت کرده و در صورت کسب حد نصاب لازم، برای جذب روند مصاحبه را طی نمایند. خاطر نشان می گردد که روال پذیرش به صورت مجزا از کنکور سراسری سازمان سنجش آموزش کشور می باشد. در صورتی که داوطلبان از شرایط کنکور تربیت معلم مطلع نباشند، در این صورت نمی توانند مطابق برنامه زمانی در کنکور تربیت معلم شرکت نمایند.

داوطلبان برای شرکت در کنکور اختصاصی تربیت معلم ۱۴۰۳ باید شرایط سنی و همچنین تراز نمره آزمون که به عنوان حد نصاب دعوت به مصاحبه می باشد را کسب نمایند. آزمون دانشگاه فرهنگیان به صورت متمرکز و شرایط خاص و براساس ارزیابی تکمیلی در مصاحبه برگزار می گردد، تا بهترین افراد برای دبیری و معلمی انتخاب شوند. با توجه به اینکه این آزمون برای اولین بار در اردیبهشت ماه قرار است برگزار شود به همین دلیل در این مقاله به صورت کامل در خصوص کنکور اختصاصی تربیت معلم، شرایط ثبت نام، زمان و نحوه ثبت نام و…. توضیح داده می شود.

کنکور اختصاصی تربیت معلم یا فرهنگیان چیست؟

یکی از سوالاتی که دانش آموزان علاقه مند به دانشگاه فرهنگیان یا تربیت معلم دارند، این است که کنکور اختصاصی تربیت معلم چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید بیان کرد که از سال ۱۴۰۳ مطابق اعلام وزیر آموزش و پرورش و همچنین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای پذیرش معلم در دانشگاه فرهنگیان، آزمون مجزایی از کنکور سراسری برگزار خواهد شد که براساس آن داوطلبان می توانند برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان و جذب به عنوان معلم اقدام نمایند.

لازم به ذکر است در سال های گذشته روال پذیرش در دانشگاه فرهنگیان به این صورت بود که داوطلبان در گروه آزمایشی مدنظر شرکت کرده و در صورت مجاز به انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان، می توانستند کد رشته های مختص این دانشگاه را انتخاب نمایند. داوطلبان براساس رتبه و نمره مکتسبه در آزمون کتبی و در رقابت با سایر داوطلبان، برای ادامه روند گزینش و مصاحبه شرکت کرده و در صورت کسب نمرات لازم، در دانشگاه فرهنگیان پذیرش می شدند.

همان طور که بیان شد، کنکور اختصاصی تربیت معلم ۱۴۰۳ به این صورت است که داوطلبان لازم است در آزمون دانشگاه فرهنگیان که به صورت مستقل از کنکور سراسری می باشد شرکت نموده و در صورت کسب درصد های لازم و تراز کنکور و همچنین مجاز به انتخاب رشته، نسبت به انتخاب کد رشته های مدنظر اقدام نموده و در صورت کسب رتبه مناسب و در رقابت با سایر داوطلبان، برای ادامه روند استخدام دانشجو معلمی باید وارد روند مصاحبه و ارزیابی تکمیلی شوند.

ضمنا این مصوبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده ولی به صورت کلی ابلاغیه نهایی آن از طرف وزارت آموزش و پرورش اعلام نشده است. بنابراین اطلاعات کامل و دقیقی از روال برگزاری آزمون دانشگاه فرهنگیان در دسترس نیست که به محض اطلاع رسانی، در این مقاله جزئیات کامل بیان خواهد شد.

انتخاب رشته کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

داوطلبانی که در زمان ثبت نام، نوع آزمون خود را “متقاضی شرکت در آزمون سراسری و همچنین آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم هستم” انتخاب می‌کنند، در صورت قبولی نهایی در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم حق انتخاب رشته در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را ندارند.

بعد از اعلام نتایج نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در سال ۱۴۰۳، مهلت چند روزه به این  دسته از داوطلبان داده می‌شود که چنانچه از قبولیِ خود در دانشگاه فرهنگیان منصرف شدند، امکان انتخاب رشته در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را داشته باشند. سازمان سنجش در ابتدا زمان انتخاب رشته را دی ماه سال ۱۴۰۲ اعلام نمودند ولی به دلایلی با تاخیر انجام خواهد شد.

انتخاب رشته کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ |دفترچه، نکات مهم

نحوه برگزاری کنکور دانشگاه فرهنگیان

کنکور فرهنگیان نیز همزمان با کنکور سراسری اردیبهشت ماه یا همان نوبت اول برگزار میشود.

حتما بخوانید: مهمترین تغییرات دفترچه ثبت نام کنکور سراسری و فرهنگیان ۱۴۰۳ | نکات مهم

شرایط ثبت نام در آزمون فرهنگیان

از شرایط عمومی ثبت نام آزمون دانشگاه فرهنگیان می‌توان به تابعیت ایرانی، اعتقاد به دین اسلام و یا ادیان مورد تایید در قانون اساسی، اعتقاد به جمهوری اسلامی و عدم عضویت در گروه های ضد انقلاب، عدم سوسابقه و مشکلات اخلاقی، سلامت جسمانی کامل و اخلاق شایسته دبیری اشاره کرد. شرایط اختصاصی ثبت نام نیز به شرح زیر هستند.

✅کسب تراز علمی حداقل ۶۰۰۰ یا ۶۵۰۰ (بعد از آزمون مشخص میگردد)

✅داشتن سن حداکثر ۲۴

✅بومی بودن در منطقه کد رشته محل دانشگاه فرهنگیان

✅داشتن سلامت جسمانی و روانی کامل برای معلمی

✅کسب موفقیت در مصاحبه اختصاصی دانشگاه

میزان تاثیر و سهم امتیازات در پذیرش دانشگاه فرهنگیان

در نتیجه نهایی پذیرش دانشجو- معلم، موارد زیر تاثیرگذار هستند.

▫️۵۰ درصد سوابق تحصیلی

▫️۲۵ درصد آزمون اختصاصی (۱۵ درصد نمرات آزمون کنکور+ ۱۰ درصد نمرات آزمون اختصاصی پذیرش  دانشگاه فرهنگیان)

▫️۲۵ درصد ارزیابی شایستگی معلمی

همانند آزمون سراسری میزان سهم سوابق تحصیلی در کنکور اختصاصی فرهنگیان نیز ۵۰ درصد است که ضوابط آن برای هر دسته از داوطلبان اعم از کسانی که امسال دیپلم می‌گیرند، کسانی که در سالهای گذشته در نظام جدید(۳_۳_۶) و نظام سالی_ واحدی فارغ التحصیل شده اند، در مقاله ثبت‌نام در کنکور سراسری ۱۴۰۳ کامل توضیح داده شده است. 

با توجه به دو دفترچه‌ای که در این آزمون وجود دارد، ۲۵ درصد از نتیجه بین این دو دفترچه تقسیم شده است که ۱۵ درصد نمرات مربوط به آزمون کنکور و ۱۰ درصد مربوط به آزمون اختصاصی است. بنابراین هر دوی این دفترچه ها پراهمیت و قابل توجه هستند. (حداکثر زمان تعیین شده برای پاسخ دهی دفترچه ویژه فرهنگیان ۱۰۰ دقیقه میباشد)

همچنین سهم ۲۵ درصدی شایستگی‌های معلمی که مربوط به فرایند مصاحبه است نیز بسیار مهم است. مصاحبه دانشگاه فرهنگیان هم شامل آیتم های مخصوص به خود می‌باشد که هر فردی که علاقمند به دانشگاه فرهنگیان است باید برای آن برنامه داشته باشد و با توجه به اینکه ۳ برابر ظرفیت به مصاحبه دعوت خواهند شد، به ئاوطلبان گرامی توصیه میشود که حتما با آمادگی کامل در روز مصاحبه حاضر شوند. (برای کسب اطلاعات بیشتر وارد لینک زیر شوید)

حتما بخوانید: آمادگی مصاحبه شایستگی های عمومی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ | نکات طلایی

منابع کنکور اختصاصی فرهنگیان ۱۴۰۳

یکی از مهمترین مباحث برای داوطلبان، اطلاع از منابع کنکور اختصاصی تربیت معلم ۱۴۰۳ می باشد. همان طور که بیان شد با توجه به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، آزمون دانشگاه فرهنگیان به صورت مجزا و براساس دروس اختصاصی براساس نوع گروه آزمایشی برگزار می گردد. لازم به ذکر است که لازمه قبولی در دانشگاه فرهنگیان کسب نمره لازم در آزمون کتبی می باشد.

خاطر نشان می گردد که داوطلبان باید نسبت به برنامه ریزی دقیق جهت مطالعه منابع اشاره شده برای کنکور اختصاصی تربیت معلم اقدام نموده تا براساس برنامه ریزی روزانه، هفتگی و ماهانه و همچنین ثبت نام آزمون آزمایشی سنجش بتوانند رتبه و نمره مناسبی برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان کسب نمایند. پس از آن با شرکت در مصاحبه و کسب حد نصاب لازم می توانند به وارد دانشگاه فرهنگیان شده و به تحصیل بپردازند.

حتما بخوانید: دانلود منابع اختصاصی کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳ | ضرایب و نکات مهم+ نمونه سوال

میزان ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

طبق آخرین خبرها و اطلاعیه هایی که توسط وزیر آموزش و پرورش ارائه شده، در بهمن ماه سال ۱۴۰۲، کنکور مخصوص دانشگاه فرهنگیان جهت شرکت داوطلبان رشته های تربیت معلم برگزار خواهد شد. با توجه به گفته های ایشان، ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان برای سال جاری حداقل ۳۰ هزار نفر می باشد که قرار است هر سال ۵ هزار نفر به آن اضافه شود تا به میزان پذیرش ۴۰ هزار نفر در سال برسد. وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر توجه بالای فعالیت های تربیتی مدارس توسط مدیران و معلمان، اضافه کرد که باید برنامه ها و طرح های تربیتی از معاونت، سازمان ها و دانشگاه‌های وابسته به آموزش و پرورش مطالبه شود.

وزیر آموزش و پرورش در گفته های خود عنوان کرد که هیچ آموزشی نمی تواند نتیجه انتخاب اشتباه نیروهای آموزش و پرورش را جبران کند و به همین دلیل باید دقت و توجه بیشتری برای گزینش نیروهای آموزش و پرورش در نظر گرفته شود. با توجه به اهمیت این موضوع، قرار است که گزینش بخشی از داوطلبانی که قصد ورود به آموزش و پرورش را دارند توسط کنکور اختصاصی فرهنگیان در سال جاری انجام شود. در گزینش این افراد تمام صلاحیت‌های حرفه‌ای، اختصاصی و عمومی به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گفته وزیر آموزش و پرورش باید تنها مجاری ورود نیرو به آموزش و پرورش از طریق دانشگاه های وابسته به این سازمان باشد. به گفته وی در سال های اخیر شاهد ورود برخی از افراد توسط مجاری غیر از دانشگاه ها بوده ایم که باعث افت تحصیلی دانش آموزان در سال های گذشته شده است. شرایط ثبت نام این کنکور و تاریخ دقیق برگزاری آن در ماه های آینده و توسط سایت سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

زمان برگزاری کنکور فرهنگیان یا تربیت معلم ۱۴۰۳

طبق آخرین اخبار اعلام شده قرار است کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان در ۶ و ۷ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ برگزار شد.

بیشتر بدانید: دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور اختصاصی فرهنگیان ۱۴۰۳ | نکات مهم

زمان ثبت نام کنکور دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

در سال جاری زمان ثبت نام کنکور فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی که در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می شود، ۵ الی ۱۱ آدر ماه ۱۴۰۲ می باشد. داوطلبان می توانند در این تاریخ با مراجعه به سایت sanjesh.org نام نویسی خود را انجام دهند یا به ویرایش اطلاعات ثبت نام کنکور خود بپردازند.

آخرین اطلاعیه‌ مربوط به نحوه پذیرش در رشته‌های تحصیلی پردیس های دانشگاه فرهنگیان در سال‌ ۱۴۰۳

بر اساس مصوبه جلسه ۸۷۹ به تاریخ ۱۰۴۲/۰۱/۲۲شورای عالی انقلاب فرهنگی «سیاست ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان»، پذيرش براي رشته های تحصيلی پرديس های دانشگاه فرهنگيان و تربیت دبیر شهید رجائی در سال ۱۴۰۳ از طريق آزمون اختصاصي انجام خواهد شد. لذا متقاضياني که مايل به ثبت‌نام در این رشته‌ها هستند، لازم است هم‌زمان با شروع ثبت‌نام آزمون سراسري سال ۱۴۰۳ (نوبت اول) از تاريخ ۱۴۰۲/۰۹/۰۵ لغايت ۱۴۰۲/۰۹/۱۱ از طريق درگاه اطلاع‌رساني اين سازمان به نشاني: www.sanjesh.org براي ثبت‌نام اقدام نمايند.
تاکيد مي‌شود با توجه به اينکه فرايند پذيرش در اين رشته‌ها منحصراً هم‌زمان با ثبت نام و برگزاري آزمون سراسري سال ۱۴۰۳ (نوبت اول) انجام خواهد شد، داوطلبان توجه داشته باشند باید در مهلت مقرر در همان سامانۀ ثبت‌نام آزمون سراسري سال ۱۴۰۳ (نوبت اول)، ثبت‌نام نمايند.
آزمون برای همه متقاضیان (اعم از متقاضیان نوبت اول آزمون سراسری و متقاضیان رشته های تحصيلی پرديس های دانشگاه فرهنگيان و تربیت دبیر شهید رجائی) در روزهاي پنجشنبه و جمعه به تاریخ ۰۶ و ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ برگزار خواهد شد.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های دانشگاه فرهنگیان و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

سایت سازمان سنجش کشور sanjesh.org | ورود به سامانه

آرکا مشاوره

حذف شرایط سنی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ | افزایش سن، مهمترین تغییرات

آرکا مشاوره

ثبت نام پزشکی بدون کنکور ۱۴۰۲ – چگونگی، شرایط پذیرش و …

آرکا مشاوره

۲۳ دیدگاه

مهدی علامی ۱۴۰۲-۰۹-۰۵در ۱۱:۴۳

سلام وقتتون بخیر، ببخشید مجموعه شما ثبت نام کنکور هم انجام میدن؟

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۹-۰۵در ۱۲:۰۷

با سلام……..بله میتوانید برای ثبت نام کنکور فرهنگیان و همچنین کنکور سراسری ۱۴۰۳ در همین قسمت پیغام و شماره همراه خود را بگذارید تا مشاوران ما با شما تماس حاصل نمایند.

پاسخ
قناعتی ۱۴۰۲-۰۹-۱۴در ۲۳:۳۷

سلام برای کنکور اختصاصی تربیت معلم باید درس های رشته خودمون رو هم بخونیم به غیر اون دوتا کتاب که مخصوص آزمون فرهنگیان بود یا خیر؟ و اینکه برای شرکت در کنکور فرهنگیان باید موقعه ثبت نام فقط در آزمون اختصاصی آن شرکت کنیم یا در سراسری و آزمون اختصاصی

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۹-۱۵در ۱۰:۲۶

با سلام…بله دو تا منبع تخصصی نیز به کنکور ویژه فرهنگیان اضافه شده…….برای پذیرش فرهنگیان صرفا میتوانید فقط در آزمون اختصاصی فرهنگیان شرکت نمایید……برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر میتوانید با مشاوران مرکز آرکا تماس بگیرید….

پاسخ
مهدیه هاشمی ۱۴۰۲-۰۹-۰۵در ۱۶:۳۳

سلام
شما ثبت نام غیر حضوری انجام میدهید؟

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۹-۰۵در ۱۶:۳۷

با سلام……..بله میتوانید برای ثبت نام کنکور فرهنگیان و همچنین کنکور سراسری ۱۴۰۳ در همین قسمت پیغام و شماره همراه خود را بگذارید تا مشاوران ما با شما تماس حاصل نمایند.

پاسخ
سارا ۱۴۰۲-۰۹-۱۱در ۱۸:۲۶

سلام ايا كسى كه دانشجوى دانشگاه سراسرى باشه هم ميتونه درازمون فرهنگيان شركت كه؟

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۹-۱۲در ۰۷:۳۶

با سلام….بله تحت شرایطی میتونه ثبت نام کنه………

پاسخ
💗 ۱۴۰۲-۰۹-۱۴در ۲۲:۴۵

سلام ثبت نام کنکور فرهنگیان تا چندم هست؟

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۹-۱۵در ۱۰:۲۳

با سلام….امروز (۱۵ آذرماه) آخرین مهلت ثبت نام میباشد.

پاسخ
فرزانه ۱۴۰۲-۰۹-۱۵در ۱۰:۴۲

سلام برای شرکت در کنکور فرهنگیان حتما باید هم در کنکور فرهنگیان و هم در کنکور سراسری ثبت نام کرد ؟

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۹-۱۵در ۱۱:۰۹

با سلام…برای پذیرش فرهنگیان صرفا میتوانید فقط در آزمون اختصاصی فرهنگیان شرکت نمایید و نیازی به شرکت در آزمون سراسری ندارید……برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر میتوانید با مشاوران مرکز آرکا تماس بگیرید….

پاسخ
م ۱۴۰۲-۰۹-۱۵در ۱۱:۲۶

سلام من ترم آخرم با دیپلمم کنکور فرهنگیان ثبت نام کردم یه مشکل تو ثبت نام دارم تو وضعیت اشتغال به تحصیل برام زدن هیچ کدام باید دانشجو میزدن یا فرقی نداره؟؟

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۹-۱۵در ۱۴:۰۵

با سلام….بله گزینه دانشجو را انتخاب نمایید….

پاسخ
پارسا ۱۴۰۲-۰۹-۱۵در ۱۱:۲۷

سلام من توی ثبت نام فقط زدم متقاضی شرکت در آزمون دانشگاه فرهنگیان هستم مشکلی نیست ؟ یا باید حتماً کنکور سراسری رشته خودم انسانی هم شرکت میکردم ؟؟؟

پاسخ
پارسا ۱۴۰۲-۰۹-۱۵در ۱۱:۵۲

سلام من توی ثبت نام فقط زدم متقاضی شرکت در آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان هستم مشکلی نیست ؟؟ یا باید حتماً کنکور سراسری رشته خودم انسانی رو هم شرکت میکردم ؟؟؟
ممنون از پاسخگویی تون

پاسخ
aria ۱۴۰۲-۰۹-۱۵در ۱۲:۰۳

سلام دلیل بعضی پیامک ها که میره برای شرکت کننده ها که مثلا شما فقط در ازمون سراسری شرکت کرده اید در صورتی که طرف در فرهنگیان شرکت کرده و اطلاعاتش توی سایت درسته

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۹-۱۵در ۱۴:۰۳

با سلام…برای پذیرش فرهنگیان صرفا میتوانید فقط در آزمون اختصاصی فرهنگیان شرکت نمایید و نیازی به شرکت در آزمون سراسری ندارید……برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر میتوانید با مشاوران مرکز آرکا تماس بگیرید….

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۹-۱۵در ۱۴:۰۴

با سلام….پیامک دیروز به اشتباه ارسال شده بود که مجدد اصلاح شد….ملاک ثبت نام، موارد اعلامی در سامانه ثبت نام میباشد ن پیامک سازمان سنجش

پاسخ
حسن ۱۴۰۲-۰۹-۱۸در ۱۲:۲۹

با سلام
لطفا شرایط گرفتن دیپلم مجدد مثلا انسانی برای شرکت در کنکور فرهنگیان چطوره؟
باید خرداد همه دروس را امتحان بدهیم؟ من برای دیپلم انسانی ثبت نام کردم که دیماه امتحان دیپلم بدهم الان چکار کنم ؟

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۹-۱۸در ۱۳:۲۲

با سلام….مقالهhttps://arkamoshavere.com/%d8%b5%d9%81%d8%b1-%d8%aa%d8%a7-%d8%b5%d8%af-%d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a7%d9%81%d8%aa-%d8%af%db%8c%d9%be%d9%84%d9%85-%d9%85%d8%ac%d8%af%d8%af-%d8%b4%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%b7%d8%8c-%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86/را مطالعه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رفع ابهام میتوانید با مشاوران مرکز آرکا تماس حاصل نمایید….

پاسخ
zahra ۱۴۰۲-۰۹-۱۸در ۲۳:۱۴

سلام وقتتون بخیر
من فقط برای آزمون اختصاصی فرهنگیان ثبت نام کردم و کنکور سراسری رشته خودمو ثبت نام نکردم این موضوع باعث رد شدن من و عدم قبولی من میشه؟
چون تو سایتا زدن که ملاک پذیرش شرکت تو آزمون سراسری و فرهنگیان باهم هستش

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۹-۱۹در ۰۷:۳۷

با سلام……صرفا هدف پذیرش در دانشگاه فرهنگیان باشد مشکلی نخواهید داشت……

پاسخ

دیدگاهی بنویسید