مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

گواهی موقت کارشناسی ارشد|نحوه و شرایط دریافت

گواهی موقت کارشناسی ارشد

دانشجویان بعد از طی کردن تمامی درس های دانشگاهی خود، می ‌توانند برای دریافت گواهی موقت کارشناسی ارشد خود اقدام نمایند. دانشجویان واجد شرایط دریافت این مدرک می توانند بعد از اتمام مراحل اداری، ارائه مدارک لازم و همچنین خرید تمبر، گواهی موقت ارشد خود را از طرف دانشگاه دریافت نمایند. نحوه ارسال این مدرک از طریق پست بوده و تا زمان دریافت دانشنامه اصلی اعتبار دارد.دریافت گواهی موقت پایان تحصیلات کارشناسی ارشد برای برخی از دانشگاه های سراسری، از طریق سامانه گلستان و برای دانشگاه های آزاد، از طریق سامانه آموزشیار می باشد. بنابراین داوطلبان لازم است با اطلاع از نحوه دریافت گواهی موقت ارشد، در زمان مناسب آن را دریافت نمایند. با توجه به اهمیت مدرک موقت کارشناسی ارشد برای فارغ التحصیلان، در این مقاله به صورت کامل در خصوص نحوه دریافت مدرک موقت ارشد برای دانشگاه های سراسری و آزاد، مدارک لازم و مدت زمان اعتبار آن توضیح داده شده است

گواهی موقت کارشناسی ارشد چیست؟

بهتر است قبل از پرداختن به گواهی موقت تعریفی از دانشنامه در ذهن خود داشته باشید. به طور خلاصه دانشنامه مدرک اصلی و اساسی پایان تحصیل دانشجو است که سپری کردن و قبولی در واحدهای یک رشته دانشگاهی خاص را توسط فرد تایید می کند. برای افرادی که خواهان تحصیل در خارج از کشور یا مهاجرت هستند این مدرک تنها مدرک معتبر و قابل ترجمه می باشد.

معمولا به خاطر دلایلی نظیر مشکلات نظام وظیفه، بدهکاری به صندوق رفاه دانشجویی یا سپری نشدن تعهدات خدمتی – به ویژه در دانشگاه های دولتی- دانشنامه به افراد ارائه نخواهد شد. حال اگر فردی برای کاریابی یا امور دیگر نیازمند اثبات تحصیل خود در مقطع کارشناسی ارشد باشد

شرایط دریافت گواهی موقت کارشناسی ارشد

همان طور که بیان شد، دانشجویان پس از اتمام مقطع کارشناسی ارشد، در صورتی که شرایط دریافت اصل مدرک ارشد یا دانشنامه را نداشته باشند، می توانند با ثبت درخواست از دانشگاه محل تحصیل، گواهی موقت پایان تحصیلات کارشناسی ارشد را دریافت نمایند. لازم به ذکر است که برای دریافت گواهی موقت، می بایست فارغ التحصیلان شرایطی به شرح زیر را داشته باشند تا بتوانند درخواست صدور گواهی موقت را به دانشگاه ارائه نمایند:

ابتدا لازم است وضعیت تحصیلی دانشجو به فارغ التحصیلی در سامانه تغییر پیدا نماید. برای این منظور لازم است کارشناس آموزش، نسبت به ثبت نمرات واحد های درسی و همچنین نمره پایان نامه در سامانه اقدام نماید.

دانشجو موظف است که تمامی تسویه حساب های لازم با دانشگاه را انجام دهد. برای این منظور گزارش بدهکاری از طریق سامانه در اختیار دانشجو قرار گرفته شده و لازم است به صورت اینترنتی پرداخت و رسید آن را به کارشناس فارغ التحصلی ارائه کند. فارغ التحصیلان می بایست شرایط لازم از نظر نظام وظیفه به شرح زیر را داشته باشند:

داشتن کارت هوشمند پایان خدمت سربازی

داشتن کارت معافیت سربازی

برگ معافیت سربازی یا کفالت و هر نوع معافیت

داشتن گواهی اشتغال به تحصیل در مقاطع بالاتر

گواهی استخدام در نیروهای مسلح

برگه آماده به خدمت بدون غیبت

گواهی صادره از محل خدمت سربازی

داشتن گواهی تعهد خدمت آموزش و پرورش یا بورسیه های دانشگاهی

فارغ التحصیلان می توانند با داشتن شرایط ذکر شده، به صورت اینترنتی از طریق سامانه فارغ التحصیلی دانشگاه محل تحصیل اقدام به ثبت درخواست دریافت گواهی موقت پایان تحصیلات کارشناسی ارشد نموده و با ارائه مدارک لازم، می توانند در مدت زمان مشخص گواهی موقت خود را دریافت نمایند.

مدارک لازم برای دریافت گواهی موقت ارشد

برای دریافت گواهی موقت کارشناسی ارشد، لازم است دانشجو در طی نیمسال آخر تحصیلی خود به بایگانی آموزش مراجعه کرده و از موجود بودن اصل مدرک پایه و استعلام مدرک تحصیلی در مقطع قبلی‌ اش اطمینان حاصل نمایند. دانشجو باید مطمئن شود که مندرجات شناسنامه اش با مدرک پایه و لیست نمره و رتبه قبولی از مرکز آزمون مطابقت داشته باشد و در صورت عدم تطبیق، جهت رفع آن اقدام نماید.

بعد از اتمام دروس و دفاع از پایان نامه، دانش آموخته برای دریافت گواهی موقت ارشد باید مبلغ اعلام شده را پرداخت نماید. از مدارک لازم جهت صدور گواهی موقت پایان تحصیلات می توان به تصویر صفحات شناسنامه، کارت ملی و همچنین شش قطعه عکس سه ‌در چهار اشاره کرد.

فارغ ‌التحصیلانی که مشمول خدمت در نظام وظیفه عمومی هستند، لازم است برگ سبز نظام وظیفه یا گواهی اشتغال به تحصیل در مقطع بالاتر و یا گواهی اشتغال به خدمت شاغلان در نیرو های مسلح و یا نامه اشتغال به خدمت سربازی برای دریافت گواهی موقت ارشد را به آموزش دانشگاه خود ارائه نمایند. همچنین باید این مدارک را در سیستم گلستان بارگذاری نمایند.

از موارد دیگر مورد نیاز برای دریافت گواهی موقت ارشد، تسویه حساب آموزشی دانش آموخته می ‌باشد که فارغ ‌التحصیل لازم است قبل از هر کاری به سیستم مالی و رفاهی دانشگاه مراجعه کرده و هر گونه بدهی خود را پرداخت نماید.

نحوه دریافت گواهی موقت کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری

بسته به روال کاری در دانشگاه محل تحصیل ممکن است نحوه درخواست گواهی موقت به یکی از دو طریق زیر باشد:

سامانه گلستان دانشگاه

بعد از مراجعه به  سامانه گلستان از طریق مراحل زیر می توانید برای درخواست گواهی موقت تحصیلی اقدام گنید:

  • در صفحه اول سایت گزینه “پیشخوان خدمت” را انتخاب کنید.
  • در صفحه باز شده روی گزینه “درخواست مدرک تحصیلی” کلیک نمایید.
  • در این بخش برای نوع مدرک درخواستی “مدرک موقت” را علامت زده و در بخش مربوط به نظام وظیفه آقایان موردی که با شرایط شما انطباق دارد انتخاب نموده و تایید کنید.
  • در بخش باز شده “درخواست جدید” را انتخاب نموده و اطلاعات نمایش داده شده را از لحاظ صحت بررسی و کد پستی خود را با دقت وارد نمایید.
  • در قسمت بارگذاری مدارک، موارد خواسته شده را بارگذاری کنید.
  • در صورت انجام موارد فوق صفحه “پرداخت الکترونیکی” برای شما باز خواهد شد؛ در این صفحه پس از پرداخت مبلغ خواسته شده و خرید تمبر گزینه “تایید” و ” اعمال تغییرات” را انتخاب نمایید.

پس از ثبت اطلاعات، درخواست شما توسط کارشناسان بررسی شده و در صورت تایید از طریق دبیرخانه دانشگاه به ادرس وارد شده پست خواهد گردید.

مراجعه حضوری

در حال حاضر تعداد محدودی از دانشگاه ها ممکن است از این روش استفاده کنند اما اگر در اطلاعیه دانشگاه محل تحصیل امکان ثبت درخواست از طریق سامانه گلستان وجود نداشته باشد می توان به معاونت اموزشی دانشگاه مراجعه کرده و ضمن ارائه مدارک درخواست خود را به صورت حضوری ثبت نمود.

نحوه دریافت گواهی موقت کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

دریافت گواهی موقت تحصیلی در دانشگاه آزاد نیازمند ثبت درخواست از طریق سایت آموزشیار  و نیز دریافت امضا و طی مراحل اداری از طریق مراجعه حضوری می باشد. برای طی مراحل غیر حضوری لازم است به صورت زیر عمل شود:

  • ورود به سامانه  آموزشیار دانشگاه
  • رفتن به قسمت “امور مالی” و تسویه حساب ها و پرداخت اقساط صندوق رفاه دانشجویی و…
  • مراجعه به منوی “درخواست ها” و انتخاب قسمت “درخواست مجوز”
  • بارگذاری مدارک خواسته شده
  • ثبت ” درخواست فارغ التحصیلی”

پس از طی مراحل یاد شده در سامانه لازم است که به کارشناس آموزش رشته تحصیلی خود مراجعه کرده و به صورت حضوری درخواست خود را ارائه نموده و پس از دریافت امضا از امور مالی، صندوق رفاه و کتابخانه پرونده خود را تکمیل کنند.

مدت زمان اعتبار گواهی موقت کارشناسی ارشد

با توجه به نوع دانشگاه محل تحصیل ممکن است مدت زمان اعتبار گواهی موقت تحصیلی شما متفاوت باشد. برای مثال در دانشگاه های سراسری متوسط مهلت اعتبار این مدرک دو سال و برای دانشگاه آزاد مدت اعتبار مدرک ۶ ماه خواهد بود. گاهی اوقات نیز ممکن است تاریخ انقضاء مدرک موقت تا زمان دریافت دانشنامه تحصیلی اصلی ذکر شده باشد

 

دریافت گواهی موقت کارشناسی ارشد المثنی

در صورت مفقودی گواهی موقت تحصیلی در برخی از دانشگاه ها امکان دریافت مجدد آن وجود دارد ولی تعدادی از دانشگاه ها نیز وجود دارند که این مدرک را ارائه نمی دهند. برای این کار معمولا فرم درخواستی وجود دارد که ضمن تکمیل اطلاعات شخص باید به امضای سه نفر برسد که یکی از این امضاها باید توسط یک مرجع رسمی (نظیر دفتر اسناد، کلانتری یا یکی از ادارات دولتی) تایید شود. پس از ارائه فرم درخواست ضمن دریافت تعهدنامه فرآایند صدور گواهی موقت المثنی آغاز خواهد شد

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در همه رشته های دانشگاهی و همچنین رشته های دانشگاه فرهنگیان، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند، با توجه به اینکه انتخاب رشته کنکور رابطه مستقیمی با آینده شغلی و اجتماعی داوطلب دارد، صفر تا ۱۰۰ انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ در مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا به صورت حضوری و غیر حضوری انجام میشود.

مطالب مرتبط:

ایفای نقش در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

لیست حذفیات امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ تمامی رشته و پایه ها | نکات مهم

آرکا مشاوره

آمادگی مصاحبه کارشناس رسمی دادگستری ۱۴۰۲| برق، الکترونیک و مخابرات

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید