مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

گواهی موقت کارشناسی| نحوه گرفتن مدت زمان

گواهی موقت کارشناسی

دانشجویان در تمامی دانشگاه های کشور، پس از گذراندن مقطع تحصیلی لیسانس، می توانند برای دریافت گواهی موقت کارشناسی اقدام نمایند. البته شرایط و نحوه دریافت مدرک در تمامی دانشگاه ها یکسان نیست. همچنین گواهی موقت کارشناسی تا قبل از صدور دانشنامه اصلی دارای اعتبار می باشد. دانشجویان می بایست برای دریافت این گواهی درخواست خود را در سایت اصلی دانشگاه ثبت نموده و مدارک خود را به بخش آموزش دانشگاه تحویل دهند.

یکی از انواع مدارک تحصیلی، گواهی موقت کارشناسی می باشد که پس از اتمام دوره لیسانس و سپری کردن واحدهای مربوطه، از سوی دانشگاه صادر می گردد. فارغ التحصیلان با استفاده از این سند می توانند به تحصیل در مقاطع بالاتر ادامه داده و یا برای کاریابی و استخدام در نهادهای دولتی و خصوصی اقدام نمایند.

گواهی موقت کارشناسی چیست؟

پس از پایان هر مقطع تحصیلی در ایران، مدرکی به عنوان گواهی موقت برای دانش آموختگان صادر می گردد تا در صورت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و یا استخدام، وقفه ای در مراحل مربوطه ایجاد نشود. گواهی موقت کارشناسی در واقع مدرکی غیررسمی و نشان دهنده اتمام دوره لیسانس و گذراندن کلیه واحدهای درسی مورد نیاز از جانب فارغ التحصیل می باشد. بسیاری از دانشگاه ها عبارت “ارزش ترجمه ندارد” را روی این گواهی درج می کنند که به منزله عدم قبولی مدرک مذکور از سوی دانشگاه ها و یا شرکت های خارجی ست، در نتیجه چنانچه قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید و یا برای مهاجرت کاری، نیازمند ترجمه مدارک تحصیلی خود هستید، لازم است توجه داشته باشید که گواهی موقت در اکثر مواقع فاقد اعتبار بوده و صرفا در داخل ایران و تا زمان صدور دانشنامه (مدرک اصلی)کارایی دارد.

شرایط دریافت گواهی موقت کارشناسی

گواهی موقت کارشناسی پس از پایان تحصیلات در مقطع لیسانس برای فارغ التحصیلان صادر می گردد. یکی از مهم ترین شرایط برای اخذ گواهی موقت کارشناسی، داشتن حداقل معدل کل ۱۲ می باشد. همچنین مشروط شدن در دانشگاه بیش از حد مجاز و سنوات اضافه، مانع از صدور گواهی موقت خواهد شد. حداکثر سنوات مجاز تحصیلی برای مقطع کارشناسی ناپیوسته ۳ سال و پیوسته ۵ سال می باشد.

فارغ التحصیلان آقا می‌ بایست برای دریافت گواهی موقت کارشناسی، دارای کارت معافیت دائم سربازی یا کارت پایان خدمت باشند. در واقع شرایط برای اخذ گواهی موقت پایان تحصیلات کارشناسی برای دانشجویان مشمول و غیر مشمول نظام وظیفه کمی متفاوت خواهد بود. دانشجویان مشمول نظام وظیفه پس از اتمام تحصیل در مقطع مربوطه به حوزه نظام وظیفه معرفی خواهند شد. دانشجویان غیر مشمول نظام وظیفه نیز در صورت داشتن یکی از مدارک زیر می توانند برای دریافت گواهی موقت کارشناسی اقدام نمایند.

داشتن کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت دائم

ارائه کارت معافیت موقت دارای مدت اعتبار

داشتن گواهی اشتغال به تحصیل در مقاطع بالاتر در نیمسال جاری به همراه تاریخ اعتبار بدون شماره معافیت تحصیلی

داشتن گواهی استخدام رسمی یا پیمانی صادر شده از طرف نیروهای نظامی و انتظامی

ارائه گواهی مشغول به خدمت بدون غیبت از نیروهای نظامی و انتظامی

ارائه دفترچه آماده به خدمت بدون مهر غیبت با تاریخ معتبر

اخذ دفترچه اقساط در صورت داشتن وام دانشجویی

طبق روال، گواهی موقت کارشناسی یا دانشنامه اصلی تنها به شخص فارغ التحصیل تحویل داده می شود. والدین و دیگر اعضای خانواده، تنها با داشتن وکالت نامه محضری می توانند برای دریافت این گواهی اقدام نمایند. همچنین ارائه گواهی موقت کارشناسی به شخص فارغ التحصیل در صورت نداشتن وام دانشجویی نیز امکان پذیر است، اما برای اخذ دانشنامه اصلی، تسویه وام الزامی می باشد.

در برخی شرایط، در صورت مفقودی گواهی موقت پایان تحصیلات کارشناسی، فرد متقاضی می تواند با در دست داشتن مدارک لازم به بخش آموزش دانشگاه مراجعه کرده و نسبت به دریافت گواهی المثنی اقدام نماید. مدارک لازم جهت دریافت گواهی موقت کارشناسی المثنی عبارتند از:

تهیه برگه استشهادیه محلی که به امضای حداقل ۳ نفر رسیده باشد. ( این فرم را می توان از آموزش دانشگاه تهیه نمود)

تایید یکی از امضاها توسط دفاتر اسناد رسمی و ارائه آن به بخش آموزش دانشگاه

ارائه تعهد به آموزش دانشگاه

واریز هزینه های مربوطه

دانشنامه و گواهی موقت چه تفاوت هایی با هم دارند؟

همانطور که پیش از این اشاره شد، گواهینامه موقت تحصیلی تنها تا زمان صدور دانشنامه اصلی اعتبار دارد. در این مدت زمان افراد می توانند با همراه داشتن گواهی موقت به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر پرداخته یا وارد بازار کار شوند. دانشنامه نیز مانند گواهی موقت نشان دهنده این می باشد که دانشجو واحدهای مورد نیاز در دوره لیسانس را با موفقیت سپری کرده است. اما دانشنامه، مدرک اصلی و معتبر دانشجو محسوب می شود که در جوامع بین المللی دارای ارزش است.

گواهی موقت مدت دار و قابل تمدید است درصورتی که دانشنامه قابل تمدید نمی باشد. همچنین برای آزاد کردن اصل دانشنامه افراد می بایست مبلغ جداگانه ای پرداخت نمایند. افراد چنانچه قصد مهاجرت تحصیلی داشته باشند، می توانند دانشنامه اصلی خود را ترجمه و به عنوان مدرک تحصیلی قابل استناد به همراه داشته باشند. برای دریافت دانشنامه، دانشجو می بایست اصل گواهی موقت و برگه تسویه حساب قطعی از محل تحصیل خود را همراه با سایر مدارک لازم ارائه دهد.

نحوه گرفتن گواهی موقت کارشناسی دانشگاه های سراسری

نحوه گرفتن مدرک فارغ التحصیلی لیسانس برای دانشگاه های سراسری به صورت اینترنتی می باشد. بنابراین لازم است دانش آموختگان به صورت الکترونیکی، مدارک الزامی به همراه هزینه های لازم را در سامانه بارگذاری نمایند تا امور مربوط به صدور گواهی موقت کارشناسی صورت گیرد. در ادامه مراحل دریافت گواهی موقت کارشناسی برای انواع دانشگاه های سراسری ارائه شده است:

نحوه دریافت گواهی موقت کارشناسی در دانشگاه های دولتی

برای گرفتن مدرک فارغ التحصیلی لیسانس در دانشگاه های دولتی لازم است افراد به شرح زیر اقدامات لازم را انجام دهند:

مراجعه به سایت گلستان دانشگاه محل تحصیل

ورود به سیستم گلستان با وارد کردن شماره دانشجویی و گذرواژه

مراجعه به قسمت پرداخت های الکترونیکی برای صدور هزینه گواهی موقت کارشناسی و هزینه های پستی

مراجعه به قسمت ارسال مدارک

ارسال درخواست صدور به کارشناس

نحوه دریافت گواهی موقت کارشناسی در دانشگاه پیام نور
 

فارغ التحصیلان دانشگاه های پیام نور برای دریافت گواهینامه پایان تحصیلات لیسانس لازم است امور مربوط به فارغ التحصیلی را به صورت الکترونیکی انجام داده تا بتوانند گواهی موقت کارشناسی را دریافت نمایند. مراحل گرفتن مدرک فارغ التحصیلی لیسانس برای دانشگاه پیام نور به شرح زیر می باشد:

مراجعه به سایت گلستان دانشگاه پیام نور به آدرس اینترنتی osreg.pnu.ac.ir

ورود به سامانه با استفاده از شماره دانشجویی و گذرواژه

مراجعه به قسمت پیشخوان خدمت

ارائه درخواست فارغ التحصیلی

پرداخت های الکترونیکی برای صدور مدرک موقت کارشناسی و همچنین هزینه های ارسال

بارگذاری مدارک مورد نیاز

ثبت درخواست

خاطر نشان می گردد که افراد می توانند گردش کار صدور گواهینامه پایان تحصیلات لیسانس را از طریق سامانه گلستان دانشگاه پیام نور پیگیری نمایند. لازم به ذکر است که پس از تحویل مدارک حدودا در طی دو ماه، دانش آموختگان می توانند گواهی موقت کارشناسی را دریافت نمایند.

نحوه دریافت گواهی موقت کارشناسی در دانشگاه علمی کاربردی
 

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ناپیوسته دانشگاه علمی کاربردی برای گرفتن مدرک فارغ التحصیلی لیسانس می توانند به صورت اینترنتی، درخواست خود را ثبت و بارگذاری مدارک را انجلم دهند. این مدرک در مدت زمان دو ماهه، در اختیار فرد قرار می گیرد. در ادامه مراحل دریافت گواهی موقت کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی ارائه شده است:

مراجعه به سامانه هم آوا دانشگاه علمی کاربردی به نشانی edu.uast.ac.ir

ورود به سامانه با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور

انتخاب گزینه درخواست فارغ التحصیلی از قسمت امور دانشجویان

تکمیل مدارک و پرداخت هزینه های مورد نیاز

تایید نهایی برای صدور گواهی موقت کارشناسی

لازم به ذکر است که فارغ التحصیلان برای دریافت گواهی موقت کارشناسی در زمان درخواست، می بایست آدرس پستی را به صورت دقیق وارد نمایند تا بتوانند در زمان مشخصی آن را دریافت نمایند. خاطر نشان می گردد در صورت مرجوعی شدن، داوطلب می بایست به صورت حضوری یا با پرداخت هزینه پستی مجدد، آن را دریافت نماید.

نحوه گرفتن گواهی موقت کارشناسی دانشگاه آزاد

دانشجویانی که از دانشگاه های آزاد فارغ التحصیل می شوند، می توانند برای دریافت گواهی موقت کارشناسی به صورت اینترنتی اقدام نمایند. خاطر نشان می گردد که داوطلبان لازم است ابتدا به سایت آموزشیار دانشگاه آزاد به نشانی edu.iau.ac.ir مراجعه نموده و با ورود به سامانه و پورتال شخصی، درخواست دریافت گواهینامه پایان تحصیلات را ارائه نمایند.

خاطر نشان می گردد که پس از ثبت درخواست، لازم است کارشناسان مربوطه، بررسی های لازم را انجام داده و پس از تایید اولیه، می بایست فرد برای پرداخت هزینه های صدور گواهی موقت و همچنین تسویه دانشگاه اقدام نماید. لازم به ذکر است که در ادامه باید مدارک صدور گواهی موقت کارشناسی در سامانه بارگذاری گردد تا کارشناسان صدور گواهی موقت کارشناسی، نسبت به انجام امور مربوطه اقدام نمایند. همچنین افراد می توانند از طریق استعلام مدرک تحصیلی دانشگاه آزاد، به مدرک خود دسترسی پیدا کنند.

متقاضیان لازم است پس تکمیل مراحل اینترنتی، به کارشناس فارغ التحصیلی دانشکده خود مراجعه نموده و پس از دریافت فرم های مربوط به فارغ التحصیلی و همچنین دریافت گواهی موقت، امضاء های امور مالی، صندوق رفاه دانشگاه، امور خوابگاه و کتابخانه را دریافت و فرم را برای طی کردن سایر مراحل به کارشناس تحویل داده تا در مدت زمان حدود ۳ ماه بتوانند گواهی موقت را دریافت نمایند.

شرایط و ضوابط دریافت گواهی موقت کارشناسی

دانشجویان برای دریافت گواهی موقت خود می بایست از یکسری شرایط برخوردار باشند.

  • افراد می بایست بیشتر از حد مجاز دانشگاه مشروط نشده باشند.
  • کسب حداقل معدل ۱۲
  • از میزان سنوات مجاز رد نشده باشند. سنوات تحصیلی دانشجویان برای دریافت گواهی موقت ناپیوسته سه سال و پیوسته پنج سال است.
  • همچنین برای دریافت گواهی موقت افراد می بایست تمام موارد مالی را تسویه کرده و هیچ گونه بدهی به صندوق رفاه نداشته باشند.
  • دانشجویان آقا که قصد فارغ التحصیلی دارند در صورتی که مشمول نظام وظیفه باشند، می بایست کارت معافیت دائم و یا کارت پایان خدمت خود را ارائه دهند. برای اطلاع بیشتر از شرایط معافیت خدمت سربازی می توانید از لینک آن کمک بگیرید.
  • چنانچه فرد مشمول نظام وظیفه نباشند، می توانند با همراه داشتن یکی از مدارک ذکر شده در این قسمت نسبت به دریافت گواهی خود اقدام نمایند.

لازم به ذکر است در صورتی که شخص فارغ التحصیل امکان دریافت گواهی خود را نداشته باشد، با دادن وکالت محضری به شخص دیگر، می تواند گواهی خود را از طریق آن فرد تحویل گیرد.

  • دارا بودن کارت معافیت سربازی دائم
  • دارا بودن کارت پایان خدمت سربازی
  • داشتن کارت معافیت موقت که دارای اعتبار باشد. (در مواردی همچون کفالت، پزشکی، فرزند اسیر و یا معافیت برادر)
  • دارا بودن گواهی اشتغال به تحصیل در مقاطع بالاتر تحصیلی در نیم سال جاری که می بایست همراه با تاریخ اعتبار باشد
  • دارا بودن دفترچه آماده به خدمت بدون مهر غیبت با تاریخ اعتبار
  • دارا بودن گواهی از نیروهای نظامی و انتظامی که نشان دهنده استخدام یا اشتغال فرد به خدمت در این سازمان ها باشد
مدت اعتبار گواهی موقت لیسانس

گواهی موقت کارشناسی صادر شده توسط دانشگاه های سراسر کشور تا قبل از صدور دانشنامه اصلی معتبر می باشد. در واقع، مدت زمان اعتبار این گواهی تا زمان صدور و تحویل دانشنامه اصلی خواهد بود. تمامی فارغ التحصیلان در مقاطع کارشناسی می توانند با دریافت گواهی موقت کارشناسی در انواع آزمون های استخدامی اعم از ارگان های دولتی و خصوصی شرکت نمایند. همچنین با استفاده از این مدرک می توانند در کنکور ارشد شرکت کرده و در مقاطع تحصیلی بالاتر، مشغول به تحصیل شوند.

در واقع، گواهی موقت کارشناسی تا زمان صدور دانشنامه اصلی، یک منبع معتبر بوده که از آن می توان برای پذیرش در مقاطع تحصیلی بالاتر و یا مشاغل مختلف استفاده نمود. البته با توجه به اینکه این مدرک موقت بوده و ارزش ترجمه ندارد، برای تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور کاربردی نخواهد داشت.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در همه رشته های دانشگاهی و همچنین رشته های دانشگاه فرهنگیان، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند، با توجه به اینکه انتخاب رشته کنکور رابطه مستقیمی با آینده شغلی و اجتماعی داوطلب دارد، صفر تا ۱۰۰ انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ در مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا به صورت حضوری و غیر حضوری انجام میشود.

 

مطالب مرتبط:

ایفای نقش در مصاحبه مربی پرورشی ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

آخرین رتبه قبولی دندانپزشکی دانشگاه آزاد/ رتبه قبولی ۱۴۰۲ و …

آرکا مشاوره

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳|نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید