مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

معرفی کامل رشته کاردانی هواپیما | گرایش ها، طول تحصیل

معرفی کامل رشته کاردانی هواپیما/گرایش ها، طول تحصیل

کاردان الکترونیک هواپیما(به انگلیسی:Aviation Electronics Technician)یکی از مجموعه های آموزش عالی در دانشکده هواپیمایی کشوری می باشد که هدف آن تربیت افراد کاردان در زمینه های الکترونیک، مخابرات، کمک ناوبری و … است.
هواپیماهای پیشرفته کنونی از فناوری های جدید بهره می گیرند و دستگاههای ناوبری که در کابین روبه روی خلبان قرار دارد ، موقعیت باند فرودگاه را نشان می دهد و می گوید که آیا هواپیما در راستای باند است یا به چپ و راست منحرف شده است. به همین دلیل ، امروزه یک خلبان ماهر فردی است که بیشترین آگاهی و مهارت را در استفاده ازآلات دقیق الکترونیکی و کامپیوتری موجود در کابین دارد . وسایلی که ایمنی یک پرواز در گرو سلامتی و دقت عمل آنها است و باز به همین دلیل در سازمان هواپیمایی هر کشوری نصب ، راه اندازی ، نگهداری و تعمیر سیستم های الکترونیکی و کمک ناوبری و مخابراتی موجود در هواپیما از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

گرایش های مقطع کاردانی هواپیما

این رشته در ۴ گرایش : کاردانی الکترونیک هواپیما ، کاردانی تعمیر و نگهداری هواپیما ، کاردانی اویونیک هواپیما و کاردانی مخابرات هواپیمایی ارائه می گردد .

اویونیک هواپیما :

اویونیک ، الکترونیک هواپیمایی به معنای تخصصی آن است . یعنی متخصص این رشته اطلاعات لازم را در زمینه دوره های ILS ، VOR ، DME و دوره های تخصصی دیگر به دست می آورد . برای مثال تعمیر و نگهداری سیستم ILS که کمک می کند تا هواپیما ، مسیر باند را تشخیص داده و برروی آن بنشیند، در رشته تخصصی اویونیک هواپیما آموزش داده می شود .

الکترونیک هواپیما :

دروس رشته الکترونیک هواپیما بویژه در مقطع کارشناسی شباهت بسیاری به دروس رشته مهندسی برق گرایش مخابرات دارد . یعنی حدود ۹۰درصد دروس این دو رشته مشابه می باشد و ۱۰ یا حداکثر ۱۵درصد از دروس نیز دروس تخصصی الکترونیک هواپیما مثل دوره های تخصصی ILS ، VOR یا دوره های مقررات ناوبری است . به همین دلیل فارغ التحصیل این رشته به غیر از صنعت هواپیمایی می تواند در صنعت مخابرات نیز مشغول به فعالیت شود .

مخابرات هواپیما :

کاردانی مخابرات هواپیما ، بیشتر اپراتوری هواپیما است و فارغ التحصیلان این رشته ، اطلاعات و توانایی لازم را برای مبادله پیام و اطلاعات هوانوردی ، استفاده از سیستم های سوئیچینگ ، مدارهای رادیوتله تاپ ، S.S.B ، میکروویو و ماهواره بین دو مرکز هواپیمایی یا بین مرکز سوئیچینگ که در تهران است و فرودگاه شهرستان های مختلف پیدا می کنند . تخصصی که در حد کاردانی است .
تعمیر و نگهداری هواپیما:

متخصص این رشته توانایی های ذیل را دارا می باشد :

داشتن مهارت لازم جهت کار در صنعت هوانوردی و استفاده از رهنمودهایی که کارشناسان این رشته ارائه خواهند کرد .
انجام امور محوله در سطح استانداردهای بین المللی توصیه شده از طرف ایکائو .
تشخیص عیوب و تعمیر سیستمها ، ساختمان موتور ، آلات دقیق و غیره .
سرویس و نگهداری سیستمها ، ساختمان ، موتور ، آلات دقیق و غیره .
بازرسی فنی هواپیما بر طبق دستوالعمل صادره از سوی استاندارد پرواز .
ساخت قطعات ، مونتاژ و آزمایش هواپیما و هلیکوپتر.
شرکت در گروههای طراحی و ساخت قسمت هایی از صنایع هوایی و هواپیمایی .
انجام چکهای برنامه ای هواپیما ( از انواع مختلف A ، B ، C ، D ) و تعمیرات و بازرسی فنی هواپیماها بر طبق دستورالعمل های صادره از کارخانه سازنده هواپیما مورد تائید هواپیمایی کشوری ( استاندارد پرواز ) .
تهیه گزارش های فنی .

طول دوره و شکل نظام:

طول دوره ۲ سال است و برنامه های درسی آن ۴ ترم برنامه ریزی می شود طول هر ترم برابر ۱۷ هفته آموزش کامل است مدت هر واحد درس نظری حداقل ۱۷ ساعت و دروس عملی و آزمایشگاهی حداقل ۳۴ ساعت می باشد و دروس کارگاهی ۵۱ ساعت می باشد.

دروس پایه مشترک بین ۴ گرایش

ریاضی عمومی
ریاضی کاربردی
فیزیک ۱و۲
آزمایشگاه فیزیک ۱و۲

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

 

مطالب مرتبط:

تمرین تحلیلی و ارائه شفاهی در مصاحبه فرهنگیان ۱۴۰۳| آخرین تغییرات

آرکا مشاوره

ایجاد سوابق تحصیلی برای کنکور ۱۴۰۴| شرایط و نکات مهم

آرکا مشاوره

ثبت نام کنکور ارشد وزارت بهداشت ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید